2007. nov. 6.

A kutya tanítása

Ez a hazaút volt az első meglepetés, amit a semmittudó kutyától kaptam ajándékba. Olyan egyszerű és izgalommentes volt, hogy csak otthon döbbentem rá: a kutya úgy jött hazáig, hogy egyszer sem kellett rászólnom semmiért. Jött a lábam mellett, ha megálltam leült. Mi lenne, ha tudna is valamit?

Otthon elkezdődött a tanítás. Évekig tartott.

Megtanultam, mit vár a kutya tőlem: szeretetet, törődést, türelmet, határozottságot, következetességet. Nemcsak vele szemben… Lehet, több embernek szüksége lenne egy igazira?

Megtanultam, hogyan viselkedik a kutya különböző helyzetekben, társaságban. Mikor veszélyes, mikor közömbös, mikor akar barátkozni.

Megtanultam, mi az igazi telepatikus kommunikáció. Mitől van, hogy egyes emberekkel barátságosak a kutyák, míg másokkal nem. A félelem rábírhat egyes kutyákat támadásra. Én féltem ettől a kutyától, amikor megismertem, mégsem támadott. A rossz szándék az igazi kulcsszó. Nem kell kapcsolatban lennie a kutyával. Ismerősöm kérdezett meg egyszer:

  • Szerinted miért támadott meg egy kutya útközben hazafelé? Minden nap az előtt a ház előtt megyünk haza, soha ránk se nézett. Tegnap meg kiugrott a kerítésen át és felkergetett a fára.

  • Mit csináltatok akkor?

  • Mentünk, beszélgettünk.

  • Miről?

  • Csúnyán kitolt velem a főnököm. Arról beszélgettünk, hogyan törleszthetnék.

  • Akkor ezért. Ő nem tudhatta, kinek akarsz ártani. Félti az övéit.

Na egyedül sose lettem volna ilyen okos. De addigra már megnézhettem, hogy egy építési területről csenni szeretett volna az ott dolgozó éjjeliőr – amúgy kutyánk puszipajtása – akit a mi kutyánk nem engedett kijjebb a kapunál.

Azóta tapasztaltam, a szándék felismerése minden kutyára igaz. A legkomolyabb önvédelmi sportok is a jókor felismert szándékra jó időben reagálásra építenek. Azaz, tudja ezt az ember is, csak neki sokat kell gyakorolnia előbb.

Megtanultam figyelni, észrevenni, felismerni. Évtizedek óta tudom minden szembejövőről, ő mit szólna hozzá. Még ma is figyelembe veszem a véleményét, mert szinte sose tévedett.

Megtanultam, minden kutya minden fontosat alapból tud. Nekünk csak a kutyához passzoló hangvételt kell megtalálni. Általában a németjuhász parancsszóra hallgat, az ír szetter kérésre, a magyar vizsla saját magára, vagy rá a gazdája (de erről később).

Anyám eleinte nagyon tiltakozott a kutyatartás ellen. Aztán találkoztak. Anyám ült a kanapén, Alex leült a lábához, majd szépen, lassan, szinte észrevétlenül felmászott mellé. Anyám mellére hajtotta a fejét és ránézett azzal a „te vagy nekem az Isten” tekintettel, ahogy csak a kutyák tudnak alapból nézni. A tiltakozásnak itt volt vége.

Ez is nagy tanítás volt. Próbálják ki!

Ha bárkire rá tudnak nézni úgy, hogy „én szeretettel és odafigyeléssel fordulok hozzád” az mindkettőjük napját felüdíti.

Ezt hazudni nem lehet. A tekintet csak valódi szeretettől, törődéstől működik, máskülönben hideg és kemény marad. Aki ezt sokat gyakorolja, sohasem lesz magányos. Amúgy meg azonnal meglátja: kinek akar jót az, aki jóakaratot emleget.

Megtanultam azt is, a kutya sem tulajdon. Társ. Hozzám tartozik akkor is, ha önálló gondolatai, akarata, időtöltései vannak. Miként gondolhatják néhányan, hogy partnerük, gyerekük tulajdon lehet?

Hamar megtanultam azt is, a kutya hiú. Nagyon. Az első tapasztalat az volt, amikor viccből egy napmedálos nyakláncot tettem Alex nyakába. Megdicsértem, milyen szép lett. Este csak hosszas könyörgés után hagyta levenni. Ez a titka a nyakörvhöz, pórázhoz szoktatásnak, rendszeres tisztogatásnak, fésülésnek is.

Lakásban tartott kutya tisztántartása még fontosabb, mint a kint tartott kutyáé, hiszen amit a kutya behoz, azzal kell együtt élnünk, amit ebből lehet, feltakarítanunk.

Ezért célszerű a kutyát hozzászoktatni a lábmosáshoz, fürdetéshez. Ha a víz kézmeleg, a kutyát simogatva tisztogatjuk, miközben hiúságára apellálunk, egyszerű dolog lesz. Fürdetés után célszerű a kutyát megtörölni. Neki is jobb, a lakás sem lesz vizes.

A kutya fésülése kötelező program minden kutyánál. Természetesen a fésülés módja fajtafüggő. Ha van rá mód, legjobb a szabadban végezni. A kutya hamar rájön, ez a simogatás, törődés, szépítkezés része. Élvezni fogja. Ez a legjobb módszer arra, hogy a fésülés, fürdetés számunkra is kellemes elfoglaltság legyen.

Viszont az összes tisztogatás is kevés ahhoz, hogy a lakás berendezése változatlan maradhasson. Állat mellett szőnyeg? Soha többet nem lesz tiszta. Kutya előtt cipőt hagyni? Ha már biztosan nem nyúl hozzá. Bársony és műbőr bútorhuzatok? Ha kárpitos a gazda. Sorolhatnám.

A tény az: berendezési tárgyaink többsége célszerűtlen és alig használható. A lakásban tartott állatok mellé még rosszabbak. A lakások és házak kialakítása pont ugyanilyen. A gyártók, építők gyakran és drágán eladható dolgokat készítenek tömegestől. A vásárlók a semmiből próbálják megtalálni azt, amit még elfogadhatónak és elfogadható árúnak tartanak. Aki magának építkezik már el sem tudja képzelni, milyen lenne a másképp.

Nincsenek megjegyzések: