2007. nov. 27.

Szeretném, ha lehetne még egy Dodónk! ...na meg hogyan kellett volna nevelni.

Próbáltam utánanézni, hátha Dodó kisebb testvéréhez hozzájuthatok. Először apja tulajdonosával sikerült felvennem a kapcsolatot:

  • Azzal a szukával sose pároztatnám a kanomat többé.
  • ???
  • Gyönyörű kölykök lettek, okosak, intelligensek, de egyik sem vadítható semmilyen módon.

Jött a szuka gazdája:

  • Ivartalaníttattam a szukámat, nehogy elvehessék tőlem.

Ezt mondta nekem az egyetlen olyan ember, akinek az eddigi ismereteim szerint kitüntetést kellett volna kapnia azokért a mondatokért, amiket a kan gazdája mondott. Ez az ember és családja adta azt a szeretetet és törődést a szukának és a kölyköknek, amitől Dodó igazi kutya lehetett. Olyan igazi, hogy még így több mint tíz év távlatából is megsiratják akkori szomszédaink, ha szóba kerül.

Évekkel később tudtam meg, hogyan nevelik a pitbullt mások. A tudás annak köszönhető, hogy egy szép, jó kiállású staffordshire terrier kannal találkoztam, aki fülét-farkát behúzva reszketett amint ránéztem. Rákérdeztem:

  • Mitől ilyen ez a kutya, mikor minden oka meglenne arra, hogy magabiztos és határozott legyen?
  • Részben úgy tartom, ahogy a tenyésztője javasolta. Azért csak részben, mert túlzottan durvának tartom az előírást.

A tenyésztő javaslata – tőle hallottam közvetlenül – a következőkből állt:

  1. Az ilyen típusú kutyát el kell zárni születésétől kezdve. Se az anyja, se a testvérei ne lehessenek vele. Az anyja csak szoptatni mehet be.
  2. Amikor már enne, ne adjunk neki ételt, csak apróbb élő állatokat engedjünk be hozzá.
  3. Zárjuk el kutyáktól, emberektől, fénytől. Mondjuk a pincébe.
  4. Gazdája is minden találkozást fenyítéssel kezdjen.

Aki azt állítja, hogy ezzel a módszerrel nem vadítható el bármilyen állat, vagy bármelyik ember, az nem mond igazat. Úgy gondolom azóta is, a tiltás helyett ellenőrzés előbbre vitt volna. Lélekben fejet hajtok Dodó testvérei előtt is, mert biztosan volt közöttük, akinek ezt át kellett élnie, mégsem törtek meg. Az ő alombeli neveltetésük erősebb volt ennél. Nem tudom, hányan élték meg felnőtt korukat a fentiek ismeretében.

Nincsenek megjegyzések: